Semlor

Semlor är något så sjukt underskattat. Igår när jag kom hem efter jobbet hade mamma varit i min lägenhet och smygit in en semla i kylen. Lyx-semla från lindahls. Gissa lyckan. Unnar mig aldrig något sådant på eget initiativ.
Det påminde mig om att jag måste boka en nyttig-semel-bakar-dag med Chris. Något så underbart som nyttiga semlor existerar förstås inte men däremot mindre onyttiga alternativ. Hittade ett möjligt recept att gå efter:

Mandelmassan:
100g sötmandel - gärna skalade
1dl minimjölk
2msk sirap
1dl sötningsmedel

Finhacka mandeln i så små bitar som möjligt och
häll i en kastrull tillsammans med minimjölken.
koka upp och låt puttra några minuter
Häll i sötningsmedlet och sirapen och mixa.
Låt svalna.

Grädden:
Milda Visp 20%
2tsk vaniljsocker (frivilligt)
Vispa så att du kan vända bunken uppåned utan att grädden åker ut.

Bullen:
25g flytande margarin
1 1/4dl minimjölk
12,5g jäst (den blåa)
½dl kvarg/lättkesella
1tskmalen kardemumma
½dl sötningsmedel
4-5dl grovt rågmjöl

Smält margarinet och häll i mjölken,
värm tills det är fingervarmt.
I med jästen och rör om.
Släng i kvargen, kardemunnan och sötningsmedlet - blanda.
Blanda i mjölet lite för sig tills degen blir fast men
fortfarande är lite kladdig.
Låt jäsa under handduk i 30 min.
Sätt ugnen på 250 grader.
Baka ut och gör bullarna i lagom storlek
Låt jäsa under handduk i 20 min.
Pensla bullarna med vispat ägg och stoppa in i
ugnen i 5-6 min.
Ta ut och låt svalna lite.
Dela bullarna där du vill, gröp ur underdelen och fyll ut
med mandelmassan och lägg sedan på en klick grädde.
På med locket och lite floursocker.




image9             Eller så kan man köpa ett par söta semmelörhängen!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0