Sömnlös

Jobbig natt, jobbig sömn. Jag sov så oroligt och vaknade konstant under hela natten. Jag slår vad om att det är fullemåne! Dessutom hade jag smort in mig med dove's BUS och jag lär mig aldrig hur det känns. Kladdigt och torkar ta mig tusan aldrig in. Såå skön dusch nyss.
Här är några sömntips Som jag ändå tycker att jag följt hyfsat med undantag för... ne fan, finns nog lite att åtgärda åndå:

1. Ha rutiner. Gå upp vid samma tid varje morgon, även lördagar och söndagar. På det här sättet tränar du din inre klocka så att du somnar vid samma tid varje kväll.

2. Släpp tankarna. Om du är bekymrad över något, stig upp och skriv ner dina tankar. Det kan göra att problemet inte längre snurrar runt i huvudet på dig.

  3. Sov svalt. Håll rätt temperatur i sovrummet (omkring 16-19 grader).

  4. Sätt på strumpor. Sockor på fötterna kan vara ett sätt att råda bot på sömnlösheten. Det kan hjälpa kroppen att hitta rätt temperatur.

  5. Ta en tablett. Naturpreparat som valeriana och humle kan hjälpa.

  6. Kolla komforten. Försäkra dig om att sovrum, säng och sängkläder är bekväma.

  7. Lägg dig lätt. Undvik mäktig mat, ansträngande motion och alkohol i åtminstone fyra timmar innan du ska gå till sängs. Blodsockerfall kan dock göra så att man vaknar, så ett litet mellanmål två timmar före läggdags kan hjälpa.

  8. Rök inte! Rökning har en starkt stimulerande inverkan på adrenalinproduktionen. Undvik koffein efter klockan 16. En kopp kamomillte kan däremot hjälpa dig att somna.

  9. Gör rum för vila. Använd sovrummet för att sova, inte för att titta på tv eller arbeta.

10. Undvik el. Se till att du inte har några elektriska apparater nära huvudet. Den elektromagnetiska strålningen kan ha en störande inverkan på din sömnkvalitet.

  11. Drick rätt. Varm mjölk och banan innehåller aminosyror som kan hjälpa dig att somna. Du kan också prova att ta en kalcium- och magnesiumtablett på kvällen. Dessa ämnen hjälper musklerna att slappna av.

  12. Lyssna på band. Lyssna på avslappningsband, i en freestyle om du inte sover ensam, för att falla i sömn.

  13. Motionera lätt. Mjuk och måttlig motion varje dag hjälper dig att sova bättre. Energisk energi på kvällen håller dig vaken.

  14. Ta ett bad. Ett varmt, men inte hett, bad kan hjälpa dig att bli lugn. Tillsätt lite badsalt eller några droppar eterisk olja, till exempel lavendel som har avslappnande verkan. Tänd ett stearinljus och ligg kvar i minst en kvart.

  15. Ljudisolera. Om du sover tillsammans med någon som snarkar, fundera på att sova i olika rum. Eller köp öronproppar.

 16. Mörklägg. Se till att sovrummet är tillräckligt mörkt. Om du behöver stiga upp på natten, försök att inte tända ljuset eftersom det gör att kroppens inre klocka ställs om till vakenhet. Ögonmask kan hjälpa. När du vill vakna och bli pigg, släpp in ljuset - dra ifrån
 gardinerna och ställ dig vid fönstret.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0